luni, 12 ianuarie 2009

FORMULA 1: Massa a fost surprins de talia lui F60

În stânga puteţi (re)vedea cum arăta monopostul Ferrari în 2008 (a doua fotografie, de sus în jos) şi cum se prezintă acum (prima fotografie)

Clasat pe locul 2 în ediţia 2008 a Campionatului Mondial de Formula 1, Felipe Massa (Ferrari) a fost cel care a încercat astăzi, pe pista circuitului de la Mugello, noul monopost. Denumit F60 pentru a celebra numărul de ani pe care echipa italiană i-a adunat în Marele Circ, bolidul este cel de-al 55-lea pe care îl realizează Scuderia de la debutul ei (1950).
„Pentru noi acest an este unul special. Totul este nou, diferit şi mai complicat. Ferrari este singura echipă care a luat parte la toate cele 60 de ediţii ale Campionatului Mondial. Din acest motiv am botezat noul monopost F60. Pentru noi Formula 1 este viaţa însăşi, iar obiectivul mereu acelaşi: să rămânem în vârf”, a declarat Stefano Domenicali, directorul echipei, care a infirmat zvonul potrivit căruia Ferrari ar urma să furnizeze motoare fostei echipe Honda.
Din punct de vedere tehnic, monopostul respectă noile prevederi regulamentare impuse de Federaţia Internaţională de Automobilism echipelor înscrise pentru ediţia din acest an. Cum în anii trecuţi au apărut probleme legate de stabilitatea maşinii, aceasta având dificultăţi în depăşiri, schimbările aerodinamice sunt evidente:
- eleronul din faţă, având un profil central care se va regăsi la toate maşinile, s-a dezvoltat în părţile laterale şi are o lăţime mai mare decât cel de anul trecut;
- eleronul spate este mai înalt, dar şi mai îngust;
În realizarea suspensiilor şi a design-ului maşinii s-a urmărit şi o mai bună repartiţie a greutăţii, ţinându-se cont de două modificări majore:
- utilizarea KERS (Kynetic Energy Recovery System – Sistemul de Recuperare a Energiei Cinetice), care permite recuperarea energiei stocate la frânări, oferind un plus de cai putere. De asemenea, cu ajutorul său se reduc şi emisiile de dioxid de carbon ale maşinii, fără ca performanţa acesteia să fie afectată;
- pneurile slicks, care trebuie să faciliteze depăşirile;
Motorul va rămâne longitudinal, el păstrând o funcţie portantă. Durata sa de viaţă este de 2.500 km, rotaţia maximă fiind de 18.000 de turaţii/minut.
Felipe Massa s-a declarat “puţin surprins” de talia noului monopost: “Mă aşteptam ca el să fie cu adevărat mai mare, cu eleroane enorme, ca acum zece ani. Monopostul este însă mic şi seamănă cu unul din Formula 3”.
Ferrari va organiza săptămâna aceasta întâlnirea sa anuală (de iarnă) la Madonna Di Campiglio. Primele teste oficiale cu noua maşină sunt prevăzute la Portimao (Portugalia), între 19 şi 22 ianuarie.

Text: Marian-Valentin BURLACU / ProSPORT

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu